Instrumentul digital din biblioteca școlară
Pentru a veni în sprijinul colegilor noștri bibliotecari, Casa Corpului Didactic Constanța lansează proiectul ”Instrumentul digital din biblioteca școlară”. Începând cu această lună, vom prezenta un instrument digital care poate fi utilizat în online și, totodată, în cadrul activităților din bibliotecile școlare.
Documentarist CCD – Petrov Flavia Alexandra
IULIE – În vacanța cea mare învățăm să citim mai mult cu Bookly
În luna iulie, în cadrul proiectului ”Instrumentul digital din biblioteca școlară”, vă propunem o aplicație ce le permite școlarilor să-şi antreneze mintea şi să-şi îmbunătăţească obiceiurile de a citi.
Bookly este o aplicaţie dezvoltată de un startup românesc și funcționează cu cărți fizice, ebooks sau audiobooks. Cititorul își adaugă cartea în aplicație, fie căutând-o într-o bază de date online, fie scanând codul ISBN, fie manual, adăugând titlul, autorul, numărul de pagini. În momentul în care cititorul începe să citească cartea dorită, pornește un cronometru în aplicație. Pe parcursul lecturării se poate pune pauză, se pot adăuga citate sau imagini, notițe, definiții sau se pot selecta sunetele ambientale ca zgomot de fundal.
La final, se oprește cronometrul și se introduce pagina la care s-a ajuns. În felul acesta, aplicația înregistrează o sesiune de citit, exact ca și când ar înregistra o sesiune de fitness sau alergat.
La finalul fiecărei cărți parcurse, Bookly va emite un raport personalizat pentru fiecare cititor, care descrie numărul total de ore citite, numărul de pagini, viteza de citire, citatele și notițele adăugate. De asemenea, se pot seta obiective lunare sau anuale, în funcție de numărul de pagini sau ore pe care cititorul dorește să le bifeze.
Există și recompense: cu cât citesc sau folosesc aplicația mai mult, cititorii pot debloca “achievements” pentru a menține cititul distractiv.
Aplicația este gratuită, disponibilă pentru a fi descărcată pentru iOS, cât și pentru Android.
Link către aplicație:
IUNIE este despre părerea utilizatorilor bibliotecii noastre școlare, utilizând TRICIDER
Tricider este o aplicație extrem de utilă care ne permite să aflăm părerea utilizatorilor bibliotecii școlare în cadrul căreia ne desfășurăm activitatea. Cum realizăm acest lucru? Prin întrebări trimise acestora și prin sondaje de opinie care ne permit să aflăm ce necesități au aceștia în materie de carte.
Ceea ce ușurează utilizarea acestei aplicații este faptul că putem trimite aceste întrebări în mod gratuit, fără a avea un cont de utilizator și participanții au posibilitatea de a propune idei, a le evalua și a vota, fără să fie nevoie să se afle în același loc.
Vă invităm să descoperiți mai multe detalii accesând link-urile de mai jos!
Link către Tricider:
Link către exemplul de utilizare:
https://www.youtube.com/watch?v=dvLuwL9Quzw&t=1s&ab_channel=tasqade
În luna MAI utilizăm PADLET în cadrul bibliotecii noastre școlare
Padlet este o platformă unde bibliotecarii școlari pot realiza grupuri de lucru virtuale sau cercuri de creație și dezbatere. Putem să scriem, să înregistrăm, să adăugăm diferite link-uri cu materiale realizate în diferite programe, să adăugăm colaje de fotografii sau documente utilizate într-o bibliotecă școlară.
Padlet este ofertant și are o multitudine de facilități ce se pot adapta unei biblioteci școlare. Spre exemplu, îl putem face public/privat/protejat cu parolă în funcție de utilizatorii noștri sau putem alege/realiza o temă atractivă, adaptată în funcție de nivelul acestora. Putem să-l folosim aproape ca pe un blog, ca pe un canal de dezbateri și discuții în timp real. Putem trimite link-ul în multe moduri: prin email, Facebook, platforme educaționale etc.
Link către Padlet:
Link către un exemplu de utilizare:
https://padlet.com/flaviapetrov/xwvc9duij0e59t32
Luna APRILIE ne arată cum să ne construim singuri propriile resurse în cadrul activităților din bibliotecă – descoperim Wordwall.net
În luna aprilie, în cadrul Proiectului ”Instrumentul digital din biblioteca școlară”, colega noastră bibliotecar, doamna Caba Ramona Ștefania, vă provoacă să vă construiți propriile resurse cu ajutorul a Wordwall.net.
Misiunea Wordwall.net este aceea de a permite utilizatorilor săi de a realiza jocuri interactive și creative și materiale ce se pot reutiliza și pentru utilizatorii de bibliotecă. Puteți alege dintr-o multitudine de șabloane ceea ce se potrivește activității dorite, cu condiția să vă creați un cont pe Wordwall.net.
Link către Wordwal.net:
Link către exemplele doamnei bibliotecar Caba Ramona Ștefania:
https://wordwall.net/ro/resource/14144683
https://wordwall.net/ro/resource/14146778
În luna MARTIE învățăm să facem materiale video cu Animoto
În luna martie, în cadrul Proiectului ”Instrumentul digital din biblioteca școlară”, vă propunem o unealtă digitală utilă și ușor de folosit într-o bibliotecă școlară, fie ea și virtuală: ANIMOTO.
Acesta este un instrument de creare video cu resurse variate (fotografii, clipuri video și muzică), cu ajutorul căruia putem elabora prezentări de diapozitive video și prezentări personalizate. Interfața este extrem de prietenoasă iar exemplele oferite sunt variate și se pot utiliza pentru prezentare de carte, prezentare de bibliotecă etc.
Link către Animoto:
FEBRUARIE este despre eBibliophil!
În luna februarie, în cadrul Proiectului ”Instrumentul digital din biblioteca școlară”, aducem în discuție eBibliophil, un soft de bibliotecă utilizat și în școlile din județ.
Colega noastră, doamna Anca Moșoiu, bibliotecar la Școala Gimnazială nr. 30 ”Gheorghe Țițeica” din Constanța, a realizat o scurtă prezentare a acestui instrument necesar unei biblioteci școlare moderne și digitalizate.
Link către prezentare:
https://docs.google.com/presentation/d/1sNEKhINcU_ISk5NKDzrxnVmyloU1r7ePKk_LKzpVoFo/edit?usp=sharing
Link către eBibliophil:
http://proiect.ebibliophil.ro/
IANUARIE – Seterra
IANUARIE – Geografia devine mai interesantă cu Seterra!
În luna ianuarie a noului an, prin proiectul ”Instrumentul digital din biblioteca școlară”, vă propunem o platformă educativă din domeniul geografiei, cu jocuri extrem de interesante pentru cei mici, având un grad de dificultate de la mediu spre ridicat: SETERRA.
Atât cadrele didactice, cât și elevii pot concepe teste interactive, le pot rezolva individual sau în grupuri și pot aprofunda noțiuni ce țin de domeniul geografiei (printre domenii regăsim elemente cu privire la continente, mări și oceane, munți și vulcani, sistemul solar, drapele, așezări urbane etc.). Interfața este prietenoasă și intuitivă, având și opțiunea setării limbii dorite (din 39 de limbi).
De asemenea, există și versiunea mobilă, pentru iOS și Android (în Apple App Store/ Google Play).
Link către instrumentul digital: https://online.seterra.com/ro
DECEMBRIE – Book Creator
DECEMBRIE – creativitatea poate lua diferite forme iar Book Creator este un instrument care sprijină limbajul creativ
În luna decembrie, în cadrul proiectului ”Instrumentul digital din biblioteca școlară”, vă propunem o aplicație ce ne permite să combinăm textul cu imaginea și cu materialele audio-video pentru a realiza povești interactive, portofolii digitale, jurnale, cărți de povești sau poezii, rapoarte cu caracter științific, manuale etc: BOOK CREATOR.
Pentru a vă arăta cum funcționează acest instrument într-o bibliotecă școlară digitală am atașat un exemplu gândit de colega noastră Adina Geoglovan, bibliotecar în cadrul Liceului Teoretic ”Emil Palade” din Constanța, cu prilejul Zilei Naționale
Link: https://bookcreator.com/
NOIEMBRIE – CHATTER PIX
NOIEMBRIE – facem prezentări și ne promovăm biblioteca pentru cei mai mici!
În luna noiembrie, în cadrul proiectului ”Instrumentul digital din biblioteca școlară”, vă propunem o aplicație ce le permite preșcolarilor și școlarilor din clasele primare să-și exprime creativitatea, învățând să realizeze, cu ajutorul unor imagini vorbitoare, felicitări animate și scurte prezentări: CHATTER PIX – pentru Android și iOS.
Bibliotecile școlare cărora le trec pragul virtual elevii de vârste mai mici pot folosi Chatter Pix pentru realizarea prezentărilor de carte, de colecții (popularizarea resurselor și a noilor documente) sau pentru transmiterea unor mesaje legate de serviciile de bibliotecă disponibile în această perioadă.
Link: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.duckduckmoosedesign.cpkids&hl=ro&gl=US
OCTOMBRIE – tur virtual
În luna octombrie, în cadrul proiectului ”Instrumentul digital din biblioteca școlară”, vă propunem o serie de resurse culturale regăsite în mediul online de care puteți dispune în cadrul activităților din biblioteca școlară. Fie că le utilizați ca materiale de sprijin pentru profesori, fie că parcurgeți dumneavoastră, alături de elevi, un tur virtual prin muzeele lumii, sursele indicate reprezintă instrumente necesare în noul spațiu al bibliotecii școlare virtuale.
- Muzeul digital din cadrul Muzeului Național al Literaturii Române:
Link: https://mnlr.ro/muzeul-digital/
- World Digital Library:
Link: https://www.wdl.org/en/
- Histography:
Link: https://histography.io/
- Observatorul Astronomic, Institutul Astronomic al Academiei Române (Tur virtual stereo 3D, necesită ochelari 3D):
- Complexul Muzeal Național ”Astra” Sibiu:
SEPTEMBRIE – Jamboard
Vă propunem, ca instrument digital al lunii septembrie, JAMBOARD, parte din cadrul aplicațiilor Google. JAMBOARD reprezintă o tablă interactivă, digitală, cu ajutorul căreia bibliotecarul școlar și elevii unei clase pot să pună în comun idei, să colaboreze în timp real și să salveze rezultatul muncii lor pentru ca acesta să poată fi accesat și reutilizat de pe orice dispozitiv.
Mai jos, puteți să vă familiarizați cu această aplicație și cu potențialul ei în cadrul activităților din biblioteca școlară, derulate în online.
Link către aplicația JAMBOARD:
https://edu.google.com/products/jamboard/?modal_active=none
Link către un tutorial video JAMBOARD (limba engleză, tutorial aflat sub egida Creative Commons):
https://www.youtube.com/watch?v=0_3b9cuxoSI&ab_channel=DearDISes